Pozwolenie na przetwarzanie odpadów
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów - organy właściwe
W zależności od skali wytwarzania i magazynowania odpadów należy udać się do odpowiednich organów, które Prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na wytwarzanie odpadów oraz pozwolenia na przetwarzanie odpadów.
Marszałek województwa
Do marszałka województwa należy kierować wniosek, w przypadku instalacji komunalnych oraz w sytuacji, gdy maksymalna masa wszystkich magazynowanych odpadów nie przekracza łącznie w okresie roku 3000 Mg. Marszałek województwa wyda także decyzję na przetwarzanie odpadów, które poddawane są procesom odzysku.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska
Organ ten wydaje zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych.
Starosta
W pozostałych przypadkach to starosta jest organem właściwym do wydania decyzji.
Wniosek o przetwarzanie odpadów - co powinien zawierać?
W celu uzyskania pozwolenia na przetwarzanie odpadów zainteresowany powinien złożyć odpowiedni wniosek. Co powinien zawierać opracowany dokument?
Jeśli posiadaczowi odpadów został nadany NIP, należy go podać w pierwszej kolejności. Przede wszystkim należy pamiętać o określeniu rodzajów odpadów, których przetwarzanie jest przewidziane, a także wyszczególnieniu ilości poszczególnych rodzajów odpadów przetwarzanych w ciągu roku.
Wskazać należy również miejsce, rodzaj, a także sposób, w jaki odpady będą magazynowane. Trzeba podać maksymalną masę magazynowania konkretnych rodzajów odpadów oraz ilość w okresie roku i całkowitą pojemność miejsca, w którym będą one magazynowane, wyrażoną w Mg. Nie można zapomnieć o kwestiach, takich jak zawarcie szczegółowego opisu metod składowania lub przetwarzania, a także przewidywanego okresu wykonywania tych czynności, a także zarysu działań, które zostaną zrealizowane po zakończeniu działalności wymagającej pozwolenia.
Wszelkie szczegółowe wymagania w konkretnych sytuacjach wskazuje art. 42 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku
Niezbędne jest przedłożenie zaświadczenia o niekaralności zarówno posiadacza odpadów, jak i wspólnika bez względu na posiadanie lub jego brak czynności prawnych. Potrzebne jest także oświadczenie, że w stosunku do osoby fizycznej, osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej będącej posiadaczem odpadów nie wydano decyzji ostatecznej o cofnięciu zezwoleń będących przedmiotem wniosku, a także żaden z decyzyjnych członków nie był wspólnikiem w instytucji, gdzie takie zezwolenie cofnięto.
Niezbędne będą także decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o środowiskowych uwarunkowaniach, a także dokument, który potwierdza prawo własności i informację o posiadaniu tytułu prawnego w stosunku do miejsca, w którym będą magazynowane odpady.
Konieczne będzie również dołączenie dowodu opłaty skarbowej.