Zezwolenie na zbieranie odpadów
Należy pamiętać, że zgodnie z ustawą o odpadach, zarówno ich zbieranie, jak i ich przetwarzanie wymaga uzyskania uprzednio odpowiedniego zezwolenia. Co ciekawe, jeśli osoba ubiega się o wydanie zarówno zezwolenia na zbieranie odpadów, a także na przetwarzanie, możliwe jest wydanie wspomnianych zezwoleń w formie jednej decyzji. Wspomniane zezwolenia wydawane są w drodze decyzji administracyjnej, przez upoważniony organ. Decyzja ta ważna jest maksymalnie na okres 10 lat. Warto jednak znać szereg różnego rodzaju wymagań, które należy spełnić, aby uzyskać takie zezwolenie.
Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów - kto i kiedy może wydać zezwolenie?
Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów jest marszałek województwa bądź też starosta. Wydają oni zezwolenia w ściśle określonych przypadkach. Wyjątkiem są tereny zamknięte, w przypadku których decyzję na zbieranie odpadów wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska. Organ właściwy wydaje wspomniane zezwolenie po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza bądź też prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce, w którym prowadzone ma być zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Sytuacja wygląda nieco inaczej, w przypadku, w którym organem właściwym do wydania zezwolenia jest prezydent miasta na prawach powiatu. Należy pamiętać, że wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów powinien zawierać wszelkie wymagane elementy, określone w art. 42 ustawy o odpadach. Wszystkie wymogi formalne wniosku powinny zostać zachowane, aby wniosek mógł zostać rozpatrzony.
Ponadto do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o niekaralności wraz z oświadczeniem, że wnioskodawca nie otrzymał ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, a także o niewymierzeniu administracyjnej kary określonej w art. 194 ustawy o odpadach.
Pozwolenie na zbieranie odpadów
Istotne jest, iż zgodnie z przepisem art. 41b ustawy o odpadach - gospodarowanie odpadami, które m.in. wymaga uzyskania ww. zezwoleń, może odbywać się wyłącznie na nieruchomości, której właścicielem, użytkownikiem bądź dzierżawcą jest posiadacz odpadów, który nimi gospodaruje. W celu ustanowienia użytkowania wspomnianej nieruchomości konieczne jest złożenie oświadczenia w formie aktu notarialnego, wskazującego masę oraz rodzaj odpadów, które mają być zbierane w okresie roku. Umowa dzierżawy nieruchomości również wymaga formy aktu notarialnego ze wskazaniem określonych elementów.
Po spełnieniu wszelkich określonych wymagań organ rozpatruje sprawę i wydaje merytoryczne rozstrzygnięcie, w drodze decyzji. Jeżeli okaże się, że wniosek wymaga uzupełnienia, organ wzywa osobę ubiegającą się o wydanie zezwolenia, do uzupełnienia braków.