Pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza a zgłoszenie – porównanie
Jeśli prowadzisz instalację, która może emitować gazy lub pyły do powietrza, musisz ustalić, czy potrzebujesz pozwolenia lub zgłoszenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Brak uregulowania tej kwestii grozi karami administracyjnymi. Poniżej wyjaśniamy najważniejsze różnice aspekty w tej kwestii.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, określa zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego rozwoju, między innymi warunków wprowadzania substancji lub energii do środowiska. Na podstawie przepisów tej ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy, wydawane są przez odpowiednie organy ochrony środowiska pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, jak również przyjmowane są tzw. zgłoszenia.
Pozwolenia
Pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów z instalacji do powietrza są decyzjami administracyjnymi, wydawanymi przez odpowiednie organy ochrony środowiska na podstawie złożonego wniosku, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. Zgodnie z przepisami Prawa ochrony środowiska, organem ochrony środowiska właściwym do wydania takiego pozwolenia jest starosta lub marszałek województwa, przy czym ten drugi dotyczy jedynie dużych instalacji, mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Zawartość wniosku o wydanie pozwolenia
Decyzja o pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza wydawana jest na podstawie wniosku, którego treść jest ściśle określona przez przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska, a konkretnie art. 184 ust. 2-4 oraz art. 221 ust. 1. Oprócz standardowych informacji o wnioskodawcy, rodzaju prowadzonej działalności, opisie instalacji, wniosek o wydanie pozwolenia musi zawierać też informacje bardziej szczegółowe, dotyczące jakości i stanu powietrza danego terenu, a także wielkości przewidywanej emisji gazów lub pyłów do powietrza.
Wielkość przewidywanej emisji gazów lub pyłów do powietrza wniosek musi zawierać w formie wyników obliczeń stanu jakości powietrza wraz z graficznym przedstawieniem tych wyników. Obliczenia te są bardzo skomplikowane, dlatego do ich przeprowadzania stosuje się odpowiednie programy obliczeniowe, do których dostęp objęty jest płatną licencją. Warto w tej materii zwrócić się do profesjonalnej firmy, gdyż tego typu opracowanie wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności.
Wydanie pozwolenia – postępowanie w urzędzie
Postępowanie administracyjne w sprawie wydania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza to standardowa procedura, przebiegająca zgodnie z przepisami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Po złożeniu wniosku do odpowiedniego urzędu, organ ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku. W tym czasie ma też prawo wzywać wnioskodawcę do uzupełnienia formalnego wniosku.
Kiedy wniosek będzie kompletny pod względem formalnym, powinno nastąpić zawiadomienie wnioskodawcy i stron postepowania o wszczęciu postępowania administracyjnego. W zawiadomieniu tym organ wyznacza także termin załatwienia sprawy, który zwykle wynosi kolejne 30 dni. Na tym etapie organ ma także prawo do wzywania wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienia merytoryczne, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zakończenie postępowania administracyjnego zwykle także ogłaszane jest przez zawiadomienie.
Po upływnie określonego czasu, organ wydaje decyzję udzielającą pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. W decyzji tej określone są warunki funkcjonowania instalacji, maksymalne graniczne wartości emisji zanieczyszczeń gazowych lub pyłu do powietrza, a także określenie sposobów prowadzenia wymaganych pomiarów i przekazywania ich wyników do organu ochrony środowiska.
Zgłoszenia
Dokonanie zgłoszenia emisji gazów lub pyłów do powietrza jest procedurą znacznie łatwiejszą i szybszą niż w przypadku pozwoleń. Procedura ta wygląda bowiem podobnie, jak w przypadku zgłoszeń wodnoprawnych czy zgłoszeń budowlanych. Po złożeniu wniosku właściwy organ ochrony środowiska ma 30 dni na wniesienie sprzeciwu. Wnioskodawca w tym czasie może być wezwany do uzupełnienia wniosku lub też złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Jeżeli wniosek był kompletny lub został uzupełniony, a w ciągu 30 dni od jego złożenia nie nastąpiło wniesienie sprzeciwu przez organ, zgłoszenie zostało przyjęte i można rozpocząć korzystanie z instalacji, której ono dotyczyło. Ważnym jest także fakt, iż organ ochrony środowiska w przypadku przyjęcia zgłoszenia nie ma obowiązku informować o tym wnioskodawcy, zatem należy samodzielnie przypilnować odpowiednich terminów, bądź też poprosić o wydanie specjalnego zaświadczenia o przyjęciu złożonego zgłoszenia. Podobnie jak w przypadku pozwoleń, opracowanie zgłoszenia dobrze zlecić specjalistom, którzy posiadają wiedzę i umiejętności do jego przygotowania.
Kiedy wymagane jest pozwolenie, a kiedy zgłoszenie?
Określenie, czy dla danej instalacji wymagane jest zgłoszenie, czy też pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest obowiązkiem wnioskodawcy. Niejednokrotnie już na tym etapie prowadzący instalację mają problemy z określeniem, jakimi wymaganiami objęta jest ich działalność. Dobrym krokiem będzie więc zlecenie takiej analizy profesjonalnej firmie, takiej jak Ekolog Sp. z o.o. z Poznania, której pracownicy dobrze znają niuanse przepisów prawa.
Rozporządzenia Ministra Środowiska
Do szczegółowej analizy, czy dana instalacja wymaga pozwolenia lub zgłoszenia na emisję gazów lub pyłów do powietrza potrzebna jest znajomość dwóch aktów prawnych. Pierwszym z nich jest rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1510), a drugim rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz.U. z 2010 r., poz. 881). Warto zaznaczyć, że pierwsze z rozporządzeń wskazuje, jakie instalacje nie wymagają zgłoszenia z uwagi na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
Interpretacja rozporządzeń – konkretny przykład
W uproszczeniu, drugie z wymienionych rozporządzeń określa, jakie rodzaje instalacji nie wymagają pozwolenia – wymagają one zatem zgłoszenia, chyba że wymienione są w pierwszym ze wspomnianych rozporządzeń jako zwolnione z tego obowiązku. Dobrym przykładem obrazującym te zależności są instalacje do spawania. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia wskazuje, iż pozwolenia nie wymagają instalacje obejmujące nie więcej niż 3 stanowiska spawalnicze. Wobec tego łatwo stwierdzić, że instalacje do spawania obejmujące od 1 do 3 stanowisk spawalniczych będą wymagać zgłoszenia, gdyż rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia nie wymienia ich jako zwolnionych z tego obowiązku.
Pozwolenie czy zgłoszenie – analiza
Trudność analizy polega między innymi na tym, że oba rozporządzenia imiennie wskazują jedynie kilka instalacji, niewymagających pozwolenia lub zgłoszenia. Dla większości instalacji konieczne jest natomiast stwierdzenie istnienia innych warunków, na przykład: objęcie instalacji przepisami w sprawie standardów emisyjnych, zorganizowany system emisji zanieczyszczeń, przekroczenie 10% dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu albo 10% wartości odniesienia. Aspekty te trudno określić jednoznacznie bez dogłębnej analizy i znajomości przepisów. Niejednokrotnie też konieczne jest wykonanie wstępnych obliczeń poziomu emisji zanieczyszczeń do powietrza, aby ustalić, czy konieczne będzie pozwolenie lub zgłoszenie dla danego zakładu.
Jak uzyskać pozwolenie lub złożyć zgłoszenie
Z uwagi na trudność i stopień skomplikowania tej materii, a także konieczność biegłej znajomości wielu aktów prawnych, warto zlecić wykonanie takiej analizy, jak również samego wniosku o wydanie pozwolenia czy przyjęcie zgłoszenia, profesjonalnym doradcom. Firma Ekolog Sp. z o.o. z siedzibą w Swarzędzu działa w branży już ponad 20 lat, przez ten czas jej pracownicy wykonali niezliczoną ilość nie tylko analiz, ale przede wszystkim wniosków o wydanie pozwolenia lub przyjęcie zgłoszenia, które zakończyły się sukcesem. Warto postawić na sprawdzonych doradców, aby mieć pewność, że Państwa instalacja ma uregulowaną kwestię emisji gazów lub pyłów do powietrza.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy analizie, pozwoleniu lub zgłoszeniu, skontaktuj się z nami – przygotujemy dokumenty i zajmiemy się procedurą.